2011.02.17// D. Pęgiel
Aż 77% firm w ciągu ostatnich dwóch lat padło ofiarami nieuczciwych pracowników – wynika z badań przeprowadzonych przez towarzystwo ubezpieczeń Euler Hermes. Wśród nagannych czynów przeważają kradzieże czy niszczenie materiałów, oszustwa finansowe, a także fałszerstwa danych.
Nie mówimy tu o drobnych nadużyciach jak kradzież mydła czy artykułów biurowych, ale o poważniejszych problemach, jak oszukiwanie na przelewach czy wypłatach – stwierdził w rozmowie z PAP Bartosz Pikuła z Euler Hermes. Badania pokazują, że w ostatnich dwóch latach jedynie 23% właścicieli przedsiębiorstw nie spotkało się z przypadkami nadużyć ze strony pracowników.
77% firm padło ofiarami...
...nieuczciwych pracowników...
...w ciągu ostatnich dwóch lat
Największą plagą w firmach okazują się kradzieże (43%), przywłaszczenia (23%) oraz oszustwa (16%). Do innych rodzajów nagannego postępowania, stanowiących 5% ogółu, najczęściej zaliczano wyłudzenie towaru, oświadczenia nieprawdy oraz nadmierne wydatki. Ponadto badania ujawniły, że najczęstszymi sprawcami nadużyć (39%) są pracownicy działu zakupów i zaopatrzenia, a także sprzedaży (29%).
W ramach walki z powyższymi patologiami polskie przedsiębiorstwa korzystają z systemu ochrony i monitoringu (21%), natomiast tylko 9% firm inwestuje w edukację i szkolenia pracowników. Sondaż został przeprowadzony wśród 165 przedsiębiorców z wybranych miast Polski - z Bydgoszczy, Sopotu, Szczecina, Poznania, Wrocławia, Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Łodzi i Warszawy.