2011.12.30// D. Pęgiel
W 2011 roku regionalne browary zaliczyły blisko 10-procentowy wzrost sprzedaży. Według "Rzeczpospolitej" to znacznie lepszy wynik, niż rezultat całego rynku. Związek Browarów Polski szacuje, że w bieżącym roku łączna sprzedaż piwa w naszym kraju podskoczyła o prawie 2% - czytamy na portalu Onet.pl.
Zdaniem komentatorów piwa regionalne, mimo że posiadają zaledwie 5-6% udziałów w polskim rynku, coraz częściej odbierają konsumentów dużym browarom. Z sondażu firmy ARC Rynek i Opinia wynika, że 47% osób zrezygnowało z trunków produkowanych przez koncerny na rzecz piw regionalnych. Natomiast 5% badanych oznajmiło, iż całkowicie zaniechało spożywania piw masowych.
Piwa regionalne...
...zdobywają...
...uznanie Polaków
Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada; wzięło w nim udział 1000 mieszkańców dużych miast, którzy co najmniej raz w miesiącu piją piwa regionalne. Odnosząc się do jego rezultatów Agata Tkaczyk - ekspertka z ARC Rynek i Opinia – stwierdziła, że konsumenci na polskim rynku piwa odczuwają niedosyt wywołany standardową ofertą dużych koncernów. Z tego powodu coraz częściej wybierają nowe gatunki i marki trunku.
Według piwoznawcy Macieja Chołdrycha Polska pójdzie drogą Niemiec, gdzie oferta piw jest znacznie bogatsza. Zmiany te nie spowodują jednak utraty pierwszego miejsca przez piwo jasne pełne, do którego należy obecnie ponad 90% rynku. Także z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że po jasne pełne najczęściej sięgają osoby pijące regularnie piwa regionalne (60%).