2011.05.01// D. Pęgiel
Od dziś przestają obowiązywać ulgi w podatku akcyzowym biopaliw i biokomponentów. W praktyce wiąże się to z możliwą podwyżką cen paliw, gdyż producenci będą musieli odprowadzić wyższy podatek. Wszystko z powodu wchodzącej 1 maja zmianie ustawy o podatku akcyzowym, wprowadzonej tzw. ustawą okołobudżetową.
Szykuje się...
...kolejna podwyżka...
...cen paliw
Rzeczniczka prasowa szefa służby celnej Sylwia Stelmachowska wyjaśniła PAP, że sprawa rozbija się o ulgi na biokomponenty dolewane do paliw, jeżeli w rezultacie tego powstają produkty, w których biokomponenty stanowią co najmniej 2%. - T
o wynik decyzji Komisji Europejskiej, która ograniczyła możliwość stosowania tych ulg do 30 kwietnia 2011 r." - oznajmiła Stelmachowska. Według niej trudno jest stwierdzić, czy producenci faktycznie odbiją sobie likwidację ulgi na cenach sprzedawanych paliw.
Innego zdania są eksperci rynku paliw. -
Z tytułu likwidacji ulg ceny paliw na poziomie hurtowym mogą wzrosnąć w pierwszej połowie maja o 5-10 groszy na litrze. Szacunki nie uwzględniają jednak zmiany kursu dolara. Istnieje bowiem czynnik niepewności związany z istotnym osłabieniem dolara. Mamy wreszcie silnego złotego, co może wpłynąć na to, że podwyżki z tytułu likwidacji ulg mogą być mniejsze – oznajmiła PAP Dorota Gudaś z BM Reflex.
Aktualnie wysokość akcyzy na benzynę wynosi 1565 zł na 1000 l. Zgodnie z obowiązującymi do końca kwietnia przepisami ustawy o akcyzie, dla paliw powstałych ze zmieszania benzyn z biokomponentami, zawierających powyżej 2 proc. biokomponentów, stawka akcyzy jest obniżana o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyny - informuje onet.pl.
Z kolei dla produktów powstałych ze zmieszania olejów napędowych z biokomponentami, zawierających powyżej 2 proc. biokomponentów, stawka akcyzy w wysokości 1048 zł/1000 l jest obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych. Kwota należnej akcyzy po uwzględnieniu ulg nie może być niższa niż 10 zł/1000 l paliwa – czytamy na onet.pl.