2011.07.30// D. Pęgiel
W sklepach pojawiają się właśnie droższe alkohole Stock Polska, lidera krajowego rynku wódki wartego niemal 10 miliardów złotych – informuje na swoich stronach internetowych "Rzeczpospolita". Z danych przedstawionych przez gazetę wynika, że produkowana przez nią Czysta de Luxe, najpopularniejsza wódka w naszym kraju, zdrożała o 1,5%. Można założyć, że jej cena detaliczna wzrośnie o około 2%. Prezes firmy Marek Malinowski wyjaśni, że podwyżki są konieczne m.in. ze względu na droższe surowce.
Wzrosną ceny polskiej wódki
W ślady Stocka ruszy konkurencja. Jak ustaliła "Rzeczpospolita", w nadchodzącym miesiącu ceny może podnieść polsko-francuska grupa Belvedere, z kolei na przełomie sierpnia i września tego roku zrobi to CEDC.
Zdaniem komentatorów na ruch lidera czekała cała branża, bowiem to właśnie on rozpoczął ostrą batalię o udziały, która doprowadziła do rewolucji na rynku. Agresywna polityka cenowa i promocja na początku 2009 roku, odebrała pozycję wicelidera Belvedere. Kilka miesięcy później zwyciężyła również ówczesnego lidera rynku - CEDC.
Odpowiedzią Belvedere na triumf Stocka była wódka Krupnik, której sprzedaż ruszyła wiosną ubiegłego roku. Aktualnie marka ta, z 11,5-procentowym udziałem, zajmuje drugą pozycję na rynku. Jesienią do walki z Żubrówką Białą włączyło się CEDC. Do końca tego roku marka ta ma osiągnąć 8-9% udziałów (w kwietniu 2011 roku wynosiły one ok. 6%).
Zdaniem Moniki Kalwasińskiej, analityk Domu Maklerskiego PKO BP, polski rynek jest już bliski nasycenia i obecnie o przewadze konkurencyjnej decyduje przede wszystkim cena. Istnieje zatem ryzyko, że jeżeli konsumenci nie zaakceptują podwyżek, producenci, którzy się na nie zdecydowali, stracą udziały rynkowe.
Tymczasem firmy nie wykluczają kolejny podwyżek. -
Niestety nic nie wskazuje na to, aby trendy w przypadku cen surowców i energii uległy odwróceniu. Można więc spodziewać się kolejnych podwyżek – przyznał Marek Malinowski.