Biznes, Finanse, Prawo   »   Firma   »   Umiejętności menedżera - co szef wiedzieć powinien

Firma

rss

Umiejętności menedżera - co szef wiedzieć powinien

2009.10.08//  J. Doe
Jakie umiejętności menedżerów są dziś najbardziej cenione? W dobie kryzysu gospodarczego umiejętność sprawnego zarządzania personelem może w szczególny sposób przyczynić się do satysfakcjonującego poprowadzenia firmy w kierunku sukcesu, gdzie zainspirowani i zmotywowani pracownicy zmierzać będą do osiągnięcia jak najlepszych wyników pracy.
Umiejętności menedżera
Umiejętności menedżera
Umiejętności menedżera

Najważniejszym aspektem tej strategii okazuje się optymalizacja relacji pomiędzy menedżerami a ich podwładnymi. Można ją osiągnąć zasadniczo poprzez zrozumienie i umiejętne stosowanie w życiu zawodowym kilku prostych, aczkolwiek bardzo cennych wskazówek.

  • Wiedza to władza

Ta znana maksyma okazuje się prawdziwa w przypadku wielu profesji. Posiadanie dostępu do użytecznych informacji pozwala na podejmowanie trafnych decyzji i realizację zamierzeń biznesowych.
Umiejętności menedżera
Umiejętności menedżera
Umiejętności menedżera

Najważniejsza dla osiągania sukcesu przywódczego jest samoświadomość, ponieważ to ona określa nasze możliwości wpływania na bieg wydarzeń i kontrolowania ich.

Rozwój samoświadomości rozpocząć należy od dokładnej samooceny. Zwróć uwagę na to, aby ocena własnych mocnych i słabych stron była rzetelna i uczciwa. Opinie otaczających nas ludzi mogą być przy tym nieocenioną pomocą. Słuchaj zawsze wewnętrznego głosu, odzwierciedlającego podstawowe przekonania i wartości.
Umiejętności menedżera
Umiejętności menedżera
Umiejętności menedżera

Należy już na samym początku kariery zawodowej zdać sobie sprawę, że samopoznanie jest kluczowym punktem dla zwiększania siły osobistej i ogólnej efektywności menedżera. Dążenie do zdobywania jak najszerszej wiedzy na temat nas samych, daje większą pewność siebie i opanowanie, co w rezultacie ułatwia zachowanie samokontroli w obliczu nieuniknionych w życiu i pracy czynników stresu.

  • Zorientowanie na świat zewnętrzny

Doświadczeni liderzy starają się wczuwać w sytuację swoich podwładnych. Komunikując się ze swoim otoczeniem w sposób empatyczny, skupiają się w pierwszej kolejności na zrozumieniu rozmówcy, a dopiero w drugim rzędzie na byciu zrozumianym. W ten sposób budują w miejscu pracy atmosferę wspólnoty zainteresowań i doświadczeń, pogłębiając wzajemne zrozumienie w relacjach podwładny – menedżer.

Umiejętności menedżera
Postawienie się w sytuacji drugiej osoby wymaga od nas umiejętności określenia własnej reakcji na taką sytuację, czyli dokonania oceny i nazwania własnych odczuć. Praktykowanie empatii jest wspaniałym nawykiem komunikacyjnym, który może być przydatny we wszystkich sferach życia.

  • Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe

Pamiętaj zawsze o tym, że fundamentalny wpływ na styl komunikacji interpersonalnej ma traktowanie innych w taki sposób, w jaki sam chciałbyś być traktowany.

Sprawny menedżer zarządza firmą traktując ludzi z szacunkiem, podejmuje przemyślane i sprawiedliwe decyzje, okazuje swoją szczerość, zarówno w słowach, jak i czynach, a nade wszystko akceptuje i docenia różnorodność charakterów podczas oceniania ludzi i ich pracy. To najważniejsze cechy dobrego przywództwa.

  • Bycie liderem oznacza działanie w pojedynkę

Mimo zaangażowania i otwarcia się na grupy ludzi, skuteczny menedżer dostrzega także konieczność zachowywania odpowiednich granic w kontaktach osobistych ze współpracownikami jako zdrowy sposób utrzymania władzy.

Powyższe nie oznacza dystansowania się lub wywyższania ponad podwładnych. Paradoksalnie, skuteczne zarządzanie polega na tym, że najsilniejszymi liderami są ci, którzy nie narzucają swojej woli i nie oczekują od pracowników sztywnego wypełniania poleceń.

Dzięki wprowadzeniu stosownych ograniczeń, menedżerowie mają większe możliwości używania swojej władzy, kiedy zajdzie taka potrzeba.

  • Metoda kija i marchewki

Zadanie przekazywania złych wiadomości nie należy do najprzyjemniejszych, jednak jest nieuniknionym aspektem zarządzania. Istnieją strategie pozwalające zrobić to w dyplomatyczny i taktowny sposób.

Ważne jest, aby komunikat rozpocząć od pozytywnej informacji. Nie można na samym początku komunikować negatywnych wiadomości, nigdy też słowo krytyki nie powinno być ostatnim. W ten sposób emocjonalna reakcja odbiorcy na złą wiadomość, zostanie złagodzona pozytywnymi komunikatami na początku i na końcu wypowiedzi. Technika ta jest szeroko stosowana pośród osób zajmujących kierownicze stanowiska. Tworzy ona podstawowe ramy dla przełożonych, biorących udział w dokonywaniu okresowej oceny wydajności i jakości pracy podwładnych.
Przeczytaj także: Jak romansować w pracy »Przełożeni, którzy doskonale radzą sobie z umiejętnym krytykowaniem pracowników, zawsze jasno przedstawiają fakty, będące przedmiotem uwagi, wybierają ku temu najlepszy możliwy czas, unikają krytykowania w obecności osób postronnych, potępiają czyny, a nie osoby. Sztuką jest przemyślane podejście i samokontrola ograniczająca pochopny i impulsywny atak.

  • W elastyczności tkwi siła

Wchodzenie w udane relacje z podwładnymi, reprezentującymi różne typy osobowości, wymaga od szefa niekiedy kontrolowanego dostosowywania się, poprzez chwilowe zmiany zachowania, w celu osiągnięcia lepszej komunikacji interpersonalnej.

Nie oznacza to wcale przyjmowania punktu widzenia drugiej osoby za własny, ale polega na adaptacji do zachowań danej osoby. Celem dostosowywania się do różnych typów osobowości jest budowanie więzi i poprawa kultury współpracy, a co za tym idzie łatwiejsze rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Ta umiejętność indywidualizuje relacje szef – pracownik, wpływając znacząco na wydajność pracy podwładnych.

I na koniec warto pamiętać o tym, że w praktyce wewnętrzna satysfakcja jednostek z wykonywania pracy jest podstawą sukcesu całej organizacji.
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Tragiczna eksplozja w Bejrucie okiem 23 kamer



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Umiejętności menedżera - co szef wiedzieć powinien

Facebook

Ankiety    Banki    Bezrobocie    Biznes    Euro    Finanse    Firma    Internet    PO    PiS    Podatki    Polityka    Polska    Praca    Prawo    Rząd    SLD    UE    USA    Wybory   

Newsletter

Newsletter

W dziale Gry

W dziale Extreme

W dziale Sport

W dziale Motoryzacja

  • Rumunia, to piękny kraj, o niepowtarzalnej atmosferze, do którego nie dotarła jeszczemasowa...

W dziale High-Tech

W dziale Kultura

W dziale Lifestyle



Do góry  //  Biznes, Finanse, Prawo   »   Firma   »   Umiejętności menedżera - co szef wiedzieć powinien