2013.02.25// D. Pęgiel
Urlop okolicznościowy to rozwiązanie, które umożliwia pracownikowi załatwienie sprawy rodzinnej lub innych ważnych formalności. Zazwyczaj za tego typu dzień wolny od pracy przysługuje prawo do wynagrodzenia - czytamy na portalu Interia.pl.
Przeczytaj także: Zaległy urlop wypoczynkowy można wykorzystać w przyszłym roku »Z urlopu okolicznościowego może skorzystać osoba pracująca na umowę o pracę. Najczęściej przyznawany jest on z powodów rodzinnych. Zgodnie z prawem pracodawca ma obowiązek udzielenia dwóch dni wolnego w przypadku:
- ślubu pracownika,
- urodzenia się pracownikowi dziecka,
- śmierci małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
Jeden dzień wolnego przysługuje w sytuacji:
- ślubu dziecka pracownika,
- śmierci siostry, brata, teściowej, teścia, babci, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
Gdy pracownik korzysta z urlopu okolicznościowego w wyżej wymienionych przypadkach, przysługuje mu pełne wynagrodzenie za pracę, obliczone według zasad obowiązujących przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.
Urlop okolicznościowy kojarzy się...
...z dniem wolnym związanym...
...z rodzinnymi wydarzeniami
Pełnopłatny urlop okolicznościowy przysługuje także w celu poszukiwania nowego zatrudnienia. Wymiar tego wolnego zależy od okresu wypowiedzenia. Gdy wynosi on trzy miesiące, pracownikowi przysługują 3 dni. Na dwa dni mogą liczyć osoby w trakcie wypowiedzenia nieprzekraczającego miesiąc.
Z urlopu okolicznościowego mogą skorzystać także pracownicy będący krwiodawcami. W tym przypadku pracodawca musi udzielić zatrudnionemu wolnego na czas wskazany przez stację krwiodawstwa w celu oddania krwi - poinformował portal Interia.pl.
Pracownik, by skorzystać z urlopu okolicznościowego, powinien niezwłocznie uprzedzić (osobiście lub pisemnie) pracodawcę o zaistnieniu okoliczności uprawniającej do tego rodzaju wolnego. Takie zawiadomienie nie może nastąpić później niż w drugim dniu nieobecności. Ponadto zatrudniony ma obowiązek udokumentowania nieobecności w pracy - np. aktem urodzenia, małżeństwa lub zgonu.